Ünnepi torta - Puncstorta és citromtorta

By Melinda - 17:42

Nagyon készültem a szüleim 50. házassági évfordulójára, különleges tortával szerettem volna meglepni őket. Láttam több fondantos (cukormassza bevonatos) tortát, gyönyörűek voltak, de először hihetetlennek tűnt, hogy ezt otthon el lehet készíteni. Még a receptek hozzávalói is ismeretlenek voltak. Aztán egyszer csak megtaláltam Kiskukta receptjét, akinél az alapanyagok hétköznapiak voltak, a leírás pedig logikus és egyszerű. Köszönet érte, Kiskukta! Bár izgultam egy picit, eldöntöttem, meg kell próbálnom!

Csoda anyag ez a fondant! Az elején kíván egy kis erőnlétet, türelmet és figyelmet, hogy jól összedolgozzuk, begyúrjuk és megtaláljuk a megfelelő arányokat, de utána gyönyörűen lehet vele dolgozni. Könnyen és precízen. Még virágokat is készítettem, amit legmerészebb álmaimban sem gondoltam. Kálát, mert Anyukám mennyasszonyi csokra kálából volt és kilencet, mert ennyien ünnepeltünk együtt. Bízom benne, sikerült örömet szereznem!
Hozzávalók a fondanthoz:
  • 6 evőkanál víz
  • 1 evőkanál őrölt zselatin (8-10 g)
  • 2 evőkanál méz
  • 1 evőkanál margarin
  • kb. 90-100 dkg porcukor
Hozzávalók a tésztához:
  • a puncstortához: 10 tojásos piskóta kb. 28 sm-es formában
  • a citromtortához: 5 tojásos piskóta kb. 20 cm-es formában
Hozzávalók a sötét puncstöltelékhez:
  • 3-4 evőkanál baracklekvár
  • 5-7 cl rum
  • 2 evőkanál kakaó
  • 3 evőkanál porcukor
  • 5 dkg darabolt dió
  • 5 dkg mazsola
  • 5 dkg aszalt gyümölcs (nálam elfekvő konyakmeggy volt)
  • 5-7 cl tej

Hozzávalók a citromkrémhez:
  • 30 dkg vaj
  • 40 dkg porcukor
  • 2 és fél citrom leve
A fondant elkészítése:
  1. Átszitáljuk a porcukrot és felét egy tálba tesszük, mélyedést készítünk bele.
  2. A vízben elkeverjük a zselatint, majd felmelegítjük. Beletesszük a mézet és a margarint, majd mindhármat összemelegítjük, hogy elolvadjanak és elkeveredjenek egymással.
  3. A porcukor közepén lévő mélyedésbe öntjük a folyadékot, majd fakanállal elkeverjük.
  4. Kis adagokban, fokozatosan a másik adag átszitált porcukorból teszünk hozzá és ha már nem tudjuk fakanállal keverni kézzel gyúrjuk tovább. Kis adag porcukor, gyúrás, porcukor, gyúrás, ... Akkor kész, amikor már nem ragacsos, de puha, és sima felülete. Ha megvan az ideális állaga, tapintása még néhány percig gyúrjuk.
  5. Folpackba, majd egy zacskóba tesszük, majd minimum 6 órát, de akár több napot is szobahőmérsékleten pihentetjük.
  6. Felhasználáskor újra átgyúrjuk. Ha keménynek éreznék margarinos kézzel lágyíthatunk rajta.
  7. Keményítővel meghintett deszkán, 2-3 mm vastagra kinyújtjuk, és felhasználásra kész.
A puncstorta elkészítése:
  1. A piskótát három lapra vágjuk, úgy hogy a középső vastagabb legyen. A középső lapot feldaraboljuk.
  2. A lekvárt megmelegítjük egy kicsit, beletesszük a rumot, kakaót, porcukrot, darabolt diót, mazsolát és aszalt gyümölcsöket és összekeverjük.
  3. A piskótakockákra ráöntjük a szirupot, majd óvatosan összeforgatjuk. Ha száraznak éreznénk lekvárral, pici tejjel tovább lágyíthatjuk. Ne legyen lucskos, de legyen kellően "szaftos".
  4. Az alsó piskótát megkenjük lekvárral, köré tortagyűrűt teszünk, majd ráhalmozzuk a puncstölteléket és befedjük a lekvárral megkent felső tortalappal.
  5. Lehűtjük.
A citromtorta elkészítése:
  1. A piskótát négy lapra vágjuk.
  2. A vajra rátesszük a porcukrot, arra a citromlevet, majd habosra keverjük.
  3. Megtöltjük vele a tortalapokat, oldalát, tetejét szintén bevonjuk a krémmel.
  4. Lehűtjük.

Összeállítás:
  1. A fondantot átgyúrjuk, ha keménynek érezzük margarinos kézzel gyúrjuk, így fellazítjuk egy kicsit. Kétharmad, egyharmad arányban kettévágjuk.
  2. A puncstortát megkenjük lekvárral, picit hagyjuk szikkadni.
  3. A nagyobbik darab fondantot keményítővel meghintett deszkán 2-3 mm vastagságra kinyújtjuk. Nagysága a torta szélessége + kétszer a magassága + néhány centi legyen.
  4. A sodrófa segítségével áttesszük a puncstortára. Szépen kinyomjuk a levegőt alóla és rásimítjuk a tésztára. A torta alján körbevágjuk.
  5. Ugyanígy járunk a citromtortával.
  6. A megmaradó fondantból virágokat formázunk.
  7. Néhány - a puncstorta magasságával megegyező - méretre vágott hurkapálcát beleszúrunk a puncstortába a citromtorta helyére, hogy ne nyomja be annak súlya. Nekem ez elmaradt, sajnos picit látszik is a fotókon.
  8. Ráhelyezzük a felső tortát. Szalaggal, fondantvirágokkal, cukorgyönggyel és egyéb kiegészítőkkel díszítjük.
Ütemezhetjük több napra az elkészítést:
  1. nap: fondant készítése
  2. nap: piskóták megsütése
  3. nap: piskóták betöltése
  4. nap: torta összeállítása a fondanttal, díszítés
Fortélyok:
Fondant: a cukortól keményebb, a margarintól lágyabb lesz, ezzel szabályozhatjuk az állagát. Ha utólag margarint keverünk bele, csúnya sárgafoltos lesz, de ne ijedjünk meg, a gyúrással szépen homogén lesz újra. Természetes, vagy mesterséges színezőanyagokkal színezhetjük. Ha a nyújtás nem sikerült, vagy a maradékokat szereténk felhasználni, bármikor újra gyúrhatjuk és újra nyújthatjuk. A fondant alatt, hogy ne csúszkáljon a borítás sűrűbb krémet használjunk.
Puncstorta: ez a kakaós változat sötét lesz, ha nem szeretnénk sötét tortát (mint én most így utólag), jobb ha a kakaó nélküli, málnaszörpös verziót választjuk. Recept itt.
Citromtorta: Anyukám kedvence ez a krém, de sokan nem szeretik a vajas krémeket, nyugadtan cserélhető más krémre. Ennél fontos, hogy a citrom a cukorra kerüljön, hogy ne csapódjon ki, amikor találkozik a vajjal.
Összeállítás: Hosszabb időt igényel az elkészítése, mint más tortának, de megéri! Ha részekre bontjuk a folyamatot és jól időzítünk, a hosszabb időt észre sem fogjuk venni!


  • Share:

You Might Also Like

33 megjegyzés

  1. Gyönyörű lett, le a kalappal :)!
    Gratulálok a szüleidnek!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm @ndre@! Jókívánságaid átadom!

    VálaszTörlés
  3. Atyaég, káprázatos!

    Boldog aranylakodalmat!! Ez a gyönyörű évforduló!

    VálaszTörlés
  4. Meseszép ez a torta...Gyönyörűségesen álomszép...Nagyon sok boldogságot és egészséget a szüleidnek:)

    VálaszTörlés
  5. Chef Viki, köszönöm!
    Tényleg gyönyörű, felejthetetlen évforduló volt!

    Niki, neked is köszönöm, és a jókívánságokat is, átadom nekik!
    Örülök, hogy meglátogattál!

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép torta, gratulálok!

    VálaszTörlés
  7. Két dolog:
    az egyik: te jóóóóóóó ég, ez a torta! Gyönyörűűűűűűű! Gratulálok ehhez a gyönyörű ünnephez!

    másik: nagyon nehezen olvasható a fehér háttéren a szürke betű, alig találtam meg, hogy hova írjak kommentet...:)

    VálaszTörlés
  8. Selectfood, köszönöm!

    Szepyke! Örülök ha tetszik a torta! És nagyon köszönöm az észrevételed, nem is vettem észre, pedig milyen igazad van.

    VálaszTörlés
  9. Nagyon szép lett! Gratulálok! Az epres mascarpone tortánál a csokilapokat hogyan dolgoztad fel az oldalára? Én úgy kínlódom fel szinte egyenként, hogy megunom az életem is...

    VálaszTörlés
  10. Úristen!
    Hát döbbenetesen gyönyörű!
    Gratulálok Melinda! Csodás tortát ajándékoztál!
    Szüleidnek még legalább ennyit! :)

    VálaszTörlés
  11. Köszönöm, Ramimami! A torták oldalának díszítése szerintem is a legzizisebb feladat. Ami nekem a legjobban bevált, hogy a lapok betöltése után az bevonom a torta oldalát (a tetjét nem!) és felemelve az egészet együtt, az alsó és felső lapot enyhén szorítva, végig gurítom az oldalán az előkészített (kicsit hosszában elrendezgetett) csokilapokban, darabolt dióban vagy amibe szeretnénk. Bízom benne, tudtam segíteni, van nem egyértelmű, kérlek jelezd!

    Raindrop, köszönöm! A jókívánságodat is, úgy legyen!

    VálaszTörlés
  12. Nagyon elegáns torta. Gratulálok!

    VálaszTörlés
  13. Ez igen, nagyon szép, gratula!

    VálaszTörlés
  14. Gyönyörű, nem találok szavakat

    VálaszTörlés
  15. Gyönyörű lett!!! (A kála különösen tetszik rajta, nekem is nagy kedvencem:)Gratulálok!!

    VálaszTörlés
  16. Ez valami csodaszép! :)
    Esztétikai élmény!!!

    VálaszTörlés
  17. Kedves családi tűzhely, Ottis, Bianka, Tündér és Ami! Köszönöm kedvességeteket, jól esik és meghat, hogy ilyen szépeket írtatok nekem!

    VálaszTörlés
  18. A torta gyönyörű lett! Hát nem is hiszem el, hogy ez az első fondantos tortád! nagyon jól sikerült, és nagyon örülök neki!

    VálaszTörlés
  19. És szüleidnek még sok-sok együtt töltött évet!

    VálaszTörlés
  20. Köszönöm Kiskukta! Jó volt a tanítómesterem! :) Remek receptet és leírást adtál, hálás vagyok érte!
    A jó kívánságaidat tolmácsolom, köszönöm a nevükben is!

    VálaszTörlés
  21. Simán elmenne menyasszonyi tortának! ;) Csodás!

    VálaszTörlés
  22. Melinda, ez a torta csoda szép!!
    Kitűnő kézügyességed van, gratulálok! :)

    VálaszTörlés
  23. Szia!
    Gyönyörű ez a torta (és a többi is) Gratulálok hozzá és a Szüleidnek is!
    A recepted alapján én is elkészítettem az első fondantos tortámat (bár kezdhettem volna egyszerűbbel is, így nem lett teljesen tökéletes és van is még mit gyakrolnom) Feltüntettem a blogomban, hogy Tőled van a recept, remélem nem bánod!? ;-)
    Ez lett a torta: http://recepteszter.blogspot.com/2010/08/katicabogar-torta.html
    További jó sütögetést!
    Eszter

    VálaszTörlés
  24. Eszter! Köszönöm a kedvességed! Nagyon örülök, hogy kipróbáltad a fondantot! Máris megyek megnézni! :)

    VálaszTörlés
  25. Anyu és én szerintem is nagyon szép torta. Elsőre csináltad? :O Én tuti elrontottam volna. A fondantot lehet színezni?

    VálaszTörlés
  26. SZia!
    Én most gyúrtam meg életem első fondantjait, és kapásból csináltam 5 féle színt! (Már a hűtőben pihennek bezacsizva) Örülök, hogy megtaláltam a recidet, nagyon könnyű vele dolgozni, és remélem a torta is jól sikerül majd. Azt is a Te oldaladról csinálom eperkrémes lesz. Kislányom Lilike 10. szülinapját ünnepeljük a hétvégén.
    KÖSZÖNÖM a receptjeidet!! :)
    Mátéfyné Gyöngyi

    VálaszTörlés
  27. Gyönyörű a tora!
    Hétvégén lesz a szülinapom és fondanttal szeretném disziteni,el is készitettem,de szerintem elirás történtmert nekem kb.1kg cukrot vett be,nem 100dkgot!

    VálaszTörlés
  28. Jáááj,mekkora hülye vagyok!!!
    Mire kiirta rájöttem h én értettem félre,sajnálom!!!
    Elnézést!!!

    VálaszTörlés
  29. Kedves Melinda!
    Gyönyörű a tortád!Az enyém nem lett ilyen szép!
    Lenne egy kérdésem,pontosabban kettő:Maradt fel elég sok alapanyagom és érdekelne h meddig áll el,és hogy fagyasztható-e?Előre is köszönöm!Esetleg ha valaki tudna információval szolgálni,neki is megköszönném!!!

    VálaszTörlés
  30. Szeretnék ilyen tortát csinálni,de csak 1 emeletet. Ahhoz mennyi fondant, és mennyi kell az összetevőkből?? előre is köszi!:)

    VálaszTörlés
  31. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés