Madeleine

By Melinda - 22:05

A múlt héten a Corában nagy sütis kellék akció volt. Muszály volt elmennem és néhány kincset begyűjtenem. Közöttük volt egy Madeleine sütő.

Többször hallottam a Madeleine-ról és mint minden misztikusnak tűnő édességről - pl. Creme Brulee, Tiramisu - azt gondoltam bonyolult. Ez természetesen tévhit, csak a múltjuk és hírük "erősebb" mint a többieknek. A Madeleine-ról Proust: Eltűnt idők nyomában című regényének leghíreseb jelenetében olvashatunk, mely emlék magának a regény írásának is kezdetéül szolgált, az a részlet, melyben az író egy Madeleine süteményt merít a teájába és a sütemény íze felidézi a Combray-ben töltött gyermekévek ízét és hangulatát.

"A tea mellé anyám egy kis madeleine-nek nevezett süteményt hozatott, amelynek kicsi, dundi formája mintha csak egy rovátkás kagylóhéjba lenne kisütve. S mindjárt, szinte gépiesen, fáradtan az egyhangú naptól s egy szomorú holnap távlatától, ajkamhoz emeltem egy kanál teát, amelybe előtte már beáztattam egy darabka süteményt. De abban a pillanatban, amikor ez a korty tea, a sütemény elázott morzsáival keverve, odaért az ínyemhez, megremegtem, mert úgy éreztem, hogy rendkívüli dolog történik bennem. Bűvös öröm áradt el rajtam, elszigetelt mindentől, és még csak az okát sem tudtam. Azonnal közömbössé tett az élet minden fordulata iránt, a sorscsapásokat hatástalanná, az életnek rövidségét egyszerű káprázattá változtatta, éppúgy, mint a szerelem, s mint hogyha csak megtöltött volna valami értékes eszenciával: jobban mondva, az eszencia nem bennem volt, én voltam az. "Fordította: Gyergyai Albert

Egy-egy híres süti esetében rengeteg recept kering a világban. Általában elolvasok kb. tíz darabot, majd kitalálom a tizenegyediket. Nem tudom pontosan Proust-é milyen volt, de egyet igen, a miénk nagyon finomra sikeresett.

Hozzávalók: 36 darabhoz
  • 15 dkg vaj
  • 3 tojás
  • 15 dkg porcukor
  • vanília
  • 1 db citrom vagy narancs héja
  • 15 dkg liszt
Elkészítés:
  1. A vajat megbarnítjuk. Ez azt jelenti, hogy mérsékelt tűzön megolvasztjuk és 7-8 percig kevergetve melegítjük. Menetközben különböző színei és állagai lesznek, akkor jó, amikor színe barnásra besötétül és illata diós, karamellás lesz. Hagyjuk szobahőmérsékletűre hűlni.
  2. A tojásokat a cukorral fehéredésig felverjük. Beletesszük a vaníliát és a citrom vagy narancs reszelt héját.
  3. Beleszitáljuk a lisztet és óvatosan, de gyorsan összekeverjük.
  4. Kisebb adagokban belecsorgatjuk az olvasztott vajat és összekeverjük a masszát.
  5. Hűtőben 10-15 percig hűtjük.
  6. A formákba kiskanállal halmokat teszünk, kicsit ellapítjuk, széthúzzuk hogy a közepén ne púposodjanak fel. 3 fordulóban kisütjük. Közben hűtőben tároljuk.
Fortélyok:
Voltak receptek amelyekben nem barnították meg a vajat, csak megolvasztották, így egy kicsit ízesebb, úgy egy kicsit egyszerűbb. A vanília lehet: vanília kikapart belseje, vanília aroma, vagy vaníliás cukor. Hivatalosan citromhéjjal készül, én narancshéjjal készítettem. További ízésítésekkel is kiegészíthetjük: csoki darabokat rakhatunk bele, csokiba márthatjuk, porcukkorral megszórhatjuk. A sütőforma 12 darabos és elég egy darabot megvenni, mert a tésztának külön jót tesz ha áll egy kicsit, így ha három fordulóban egymás után sütjük ki, még jobb lesz. Madeleine sütőforma hiányában minimuffin vagy más kisebb méretű kosárka formában is süthetjük.

  • Share:

You Might Also Like

0 megjegyzés